Islam2U - Islam itu satu cara hidup

Print
PDF

Doa Sukar Tidur

Bila anda  sukar tidur, mungkin kerana fikiran anda sedang tergangu, bacalah doa ini:

Dari Zaid bin Thabit, sabda Nabi saw:

Doa susah tidur

Ertinya:

"Ya Allah, sunyilah semua bintang dan tenanglah semua mata. Dan Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tuhan tidak mengantuk dan tidak tidur. Wahai Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tenangkanlah malamku ini dan tidurlah mataku".

(Riwayat Ibnu Sunni dan Tabarani)

Print
PDF

Doa Bangun Tidur

Maha Pemurahnya Allah yang telah menidurkan anda dengan selamat, kemudian menyedarkan anda kembali pada saat-saat anda menghajatkan untuk bangun dari tidur.

Kemurahan Allah ini patut kita syukuri. Untuk mensyukuri kemurahan Allah tersebut bacalah doa ini bila anda bangun dari tidur.

Dari al-Barra', sabda Nabi saw:

Doa Bangun Tidur

 

Ertinya:

"Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kita sesudah mematikan, dan kehadapanNya kita akan kembali".

(Riwayat Muslim)

Print
PDF

Doa Keluar Tandas

Setelah keluar dari tandas bacalah doa ini:

Hadis dari Ibnu Umar, sabda Nabi saw:

Ertinya:

"Bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakanku kenikmatan dan mengekalkan dalam diriku kekuatan dan menjauhkan segala penyakit daripada aku."

(Riwayat Ibnu sunni dan al-Tabarani)

Print
PDF

Doa Masuk Tandas

Tandas ialah rumah iblis dan syaitan. iblis dan syaitan ini adalah makhluk yang telah dilaknat oleh Allah. Sebelum masuk ketandas bacalah doa ini:

Dari Anas, sabda Nabi saw,:

Ertinya:

"Ya Tuhan, hamba berlindung kepadaMu dari segala kekotoran dan segala kejahatan"

(Riwayat Bukhari)

Print
PDF

Doa kerana Ketindihan

Bila anda dalam tidur dan terasa ditindih oleh sesuatu, beerti syaitan sedang berusaha menguasai anda. Maka bacalah doa ini untuk meminta perlingdungan dari godaan syaitan yang terkutuk.

Sabda Nabi saw. dari Ammru bin Shuib, dari bapanya, dari datuknya:

Doa kerana ketindihan

Ertinya:

"Aku memohon perlindungan dengan kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaanNya, dan daripada kejahatan hamba-hambaNya dan daripada syaitan yang akan mengganggu aku"

(Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”