Islam2U - Islam itu satu cara hidup

Print
PDF

Doa Masuk Tandas

Tandas ialah rumah iblis dan syaitan. iblis dan syaitan ini adalah makhluk yang telah dilaknat oleh Allah. Sebelum masuk ketandas bacalah doa ini:

Dari Anas, sabda Nabi saw,:

Ertinya:

"Ya Tuhan, hamba berlindung kepadaMu dari segala kekotoran dan segala kejahatan"

(Riwayat Bukhari)

Print
PDF

Doa kerana Ketindihan

Bila anda dalam tidur dan terasa ditindih oleh sesuatu, beerti syaitan sedang berusaha menguasai anda. Maka bacalah doa ini untuk meminta perlingdungan dari godaan syaitan yang terkutuk.

Sabda Nabi saw. dari Ammru bin Shuib, dari bapanya, dari datuknya:

Doa kerana ketindihan

Ertinya:

"Aku memohon perlindungan dengan kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaanNya, dan daripada kejahatan hamba-hambaNya dan daripada syaitan yang akan mengganggu aku"

(Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

Print
PDF

BIODATA RASULULLAH SAW

BIODATA RASULULLAH SAW

 

  • Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
  • Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan  20 April 571 Masehi (dikenali sebagai   Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
  • Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
  • Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
  • Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
  • Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa   Rasulullah SAW).
  • Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
  • Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah.  Suaminya bernama Abu Kabsyah).

 

Print
PDF

Doa Hendak Tidur

Bila anda bersedia untuk tidur, serahkanlah jiwa raga anda sebula-bulatnya kepada Allah dengan membaca doa ini :
 
Dari al-Barra', sabda Nabi saw:
 
Doa Hendak Tidur
 Ertinya:
"Ya Allah. Dengan namaMu hamba hidup, dan dengan namaMu hamba mati".
 
(Riwayat Muslim)
Print
PDF

Jadilah Seperti Lebah

Rasulullah saw. bersabda, “Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah. Ia makan yang bersih, mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih dan tidak merusak atau mematahkan (yang dihinggapinya).” (Ahmad, Al-Hakim, dan Al-Bazzar)

Seorang mukmin adalah manusia yang memiliki sifat-sifat unggul. Sifat-sifat itu membuatnya memiliki keistimewaan dibandingkan dengan manusia lain. Sehingga di mana pun dia berada, kemana pun dia pergi, apa yang dia lakukan, peranan dan tugas apa pun yang dia pikul akan selalu membawa manfaat dan maslahat(kebaikan) bagi manusia lain. Maka jadilah dia orang yang seperti dijelaskan Rasulullah saw., “Manusia paling baik adalah yang paling banyak memberikan manfaat bagi manusia lain.”

Untuk menjadikan kehidupan ini agar menjadi indah, menyenangkan, dan sejahtera sangat memerlukann manusia-manusia seperti itu. Dalam keadaan apa sekalipun, dia akan membuat yang terbaik; apa pun peranan dan tugas yang diberikannya, dia akan menjadi manusia dan keadaan di sekelilingnya menjadi bahagia dan sejahtera.

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”