Islam2U - Islam itu satu cara hidup

Print
PDF

Betapa nikmatnya kehidupan di syurga

Allah SWT berfirman:

Ertinya: "Wahai manusia, bagaimana kamu suka kepada dunia yang Bakal binasa dan hancur, bagaimana kamu suka kepada kehidupan yang bersifat sementara. Sesungguhnya, bagi orang-orang yang taat diberikan balasan syurga, mereka boleh memasukinya dari mana-mana pintunya yang lapan. Pada tiap- tiap taman ada 70 ribu taman, pada tiap-tiap taman ada 70 ribu mahligai daripada permata yaqut.

"Dan pada tiap-tiap mahligai terdapat 70 ribu negeri daripada permata zamrud (permata hijau), pada tiap-tiap negeri ada 70 ribu rumah daripada emas yang merah dan pada tiap-tiap rumah ada 70 ribu bilik daripada perak yang putih. Pada tiap-tiap bilik ada 70 ribu hidangan di dalam bejana berwarna debu, dan tiap—tiap sebuah hidangan ada 70 ribu pinggan daripada batu permata.

Print
PDF

Tarbiyyah Rohani

KETIKA BERDIRI DIHADAPAN CERMIN, LIHAT LAH KEKURANGAN DIRI JANGAN DILIHAT KELEBIHANNYA


Dalam rancak kita berbicara soal-soal tarbiyyah. Sering kita fokuskan kepada pembentukan fikrah, wala', sifat-sifat jundi dan qiady yang dikehendaki oleh jamaah dan beberapa perkara yang berkaitan dengan adab-adab berjamaah. Sering kali kita lupa kepada tanggungjawab membentuk fikrah rohani. Saya tidak maksudkan tarbiyyah rohani disini ialah mendidik ahli jamaah tekun menunaikan ibadah, atau giat berqiamullail dan berma'thurat setiap hari. Namun apa yang saya maksudkan disini ialah "berfikir secara rohani". Berfikir secara rohani akan mengukuhkan lagi sifat-sifat kerohanian sehingga menyerlahkan hakikat sebenar sifat "mahmudah" yang diimpikan oleh semua hamba yang sejati. Apakah bentuk "berfikir secara rohani" yang diperlukan oleh anggota jamaah?.


1.) Memahami hakikat kerja dalam jamaah.


Kita perlu diasuh untuk memahami ruh sebenar segala kerja yang kita lakukan untuk jamaah ini. Apabila kita mengatakan berjamaah adalah wajib ( menurut usul fiqh, bagi mencapai maksud dakwah yang sebenar) bermakna segala kerja yang kita lakukan dalam jamaah ini adalah "ibadah". Apabila kerja dan pengelibatan itu ibadah, maka hendaklah kita faham bahawa;

 

Print
PDF

Iman Seseorang


Ketahuilah, iman yang ada di dalam diri seorang hamba itu bisa bertambah dan bisa pula berkurang atau bahkan hilang tanpa bekas dari diri seseorang. Al-Imam Abdurrahman bin Amr Al-Auza'i rahimahullah pernah ditanya tentang keimanan, apakah bisa bertambah. Beliau menjawab: "Betul (bertambah), sampai seperti gunung." Lalu beliau ditanya lagi: "Apakah bisa berkurang?" Beliau menjawab: "Ya, sampai tidak tersisa sedikitpun."

Demikian pula Imam Ahlus Sunnah wal Jama'ah, Ahmad bin Hambal rahimahullah pernah ditanya tentang keimanan, apakah bisa bertambah dan berkurang? Beliau menjawab: "Iman bertambah sampai puncak langit yang tujuh dan berkurang sampai kerak bumi yang tujuh." Beliau juga menyatakan: "Iman itu (terdiri atas) ucapan dan amalan, bisa bertambah dan berkurang. Apabila engkau mengamalkan kebajikan, maka iman akan bertambah, dan apabila engkau menyia-nyiakannya, maka iman pun akan berkurang."Nah, inilah aqidah Ahlus Sunnah wal Jama'ah itu, yakni meyakini bahwa sesungguhnya iman seseorang itu bisa bertambah dan bisa pula berkurang.

 

Print
PDF

Imam Abu Hanifah dengan Budak Kecil

al-Imam Abu Hanifah rahimahullahu anhu. Satu hari ketika beliau sedang berjalan, tiba-tiba ternampak oleh beliau seorang kanak-kanak sedang berjalan dengan memakai kasut kayu. Beliau seraya menegur budak tersebut dengan mengatakan :

" Wahai budak, jaga-jaga dengan kasut kayumu itu. Bimbang engkau akan tergelincir nanti "

Budak tersebut mengucapkan terima kasih di atas perhatian al-Imam kepadanya. Budak itu tiba-tiba bertanya :
"Wahai Tuan, siapakah nama tuan?"

Al-Imam Abu Hanifah lalu menjawab :
"Namaku Nu'man "

"Oh, rupa-rupanya tuanlah yang digelar al-Imam al-A'dzam ( Imam Yang Sangat Hebat) itu?"budak itu bertanya kembali kepada al-Imam Abu Hanifah.

al-Imam Abu Hanifah lalu menjawab :

Print
PDF

Kisah Hazrat Abu Bakar r.a Memuntahkan Makanan Seorang Tukang Tilik

Hazrat Abu Bakar r.a mempunyai seorang hamba yang menyerahkan sebahagian pendapatannya sebagai ghullah (Ghullah ialah bahagian pendapatan yang diberikan kepada tuan oleh hamba-hamba yang telah dibenarkan bekerja dengan perjanjian bahawa sebahagian daripada pendapatan itu hendaklah diberikan kepada tuannya.) kepada beliau. Pada suatu hari hamba itu telah membawa sedikit makanan lalu diberikan kepada Hazrat Abu Bakar r.a. Beliau memakan sesuap daripada makanan itu. Hamba itu berkata, "Setiap hari biasanya tuan bertanyakan cara-cara saya memperoleh pendapatan. Sebaliknya hari ini tuan tidak bertanya pun."

Beliau menjawab, "Oleh kerana tersangat lapar saya tidak sempat bertanya. Sekarang, beritahulah."
Jawab hamba itu, "Pada masa jahiliah dahulu, saya telah lalu berhampiran suatu kaum dan saya telah membaca jampi mentera untuk mereka dan mereka telah menjanjikan bayaran kepada saya. Hari ini, sekali lagi saya lalu di sana dan mereka sedang mengadakan kenduri kahwin. Merekalah yang telah memberikan makanan ini kepada saya."

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”