Islam2U - Islam itu satu cara hidup

Print
PDF

Jangan sombong dengan teguran

Apabila seseorang itu melakukan kesilapan, Allah hantar kepadanya peringatan berbentuk teguran melalui berbagai-bagai cara. Salah satunya, Allah hantar orang lain untuk menegur kesilapan tersebut. Itu penzahiran Kasih Sayang Allah kepada hamba-hambaNYA yang berbuat salah. Kerana Allah itu Maha Mengetahui hambaNYA itu berbuat kesilapan kerana sifat lemahnya manusia itu tidak bisa lari dari sifat pelupa.


“yaa Allah, jauhkanlah kami dari sifat sombong dan angkuh dengan keahlian kami, dan jauhkanlah juga sifat degil dan keras kepala dengan kebodohan kami. amin.”

Print
PDF

6 perkara Allah sembunyikan

 

6 perkara Allah sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'

Print
PDF

TAMBAHAN SAYYIDINA DALAM SELAWAT

TAMBAHAN SAYYIDINA DALAM SELAWAT

Bagi masyarakat Islam di Malaysia, amalan kebiasaan yang dilakukan ketika pembacaan selawat dalam tasyahhud atau ketika berdoa akan dilafazkan perkataan sayyidina (tuan kami) sebelum nama Nabi Muhammad shalallahu 'alaihi wasallam sebagai tanda penghormatan kepada baginda. Bagi mereka yang enggan menambah perkataan tersebut di dalam tasyahhud ketika bersolat atau ketika berdoa seringkali dituduh sebagai golongan yang tidak menghormati atau mencintai Nabi shalallahu 'alaihi wasallam.
Memang telah disepakati oleh semua ulama’ bahawa selawat kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam  merupakan satu perintah dari Allah ‘Azza Wa Jalla sebagaimana firman-Nya:

Print
PDF

Permudahkan urusan manusia

MUDAHKANLAH URUSAN ORANG LAIN


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

Print
PDF

Ramadhan datang lagi

Assalamualaikum kepada semua. Walau dimana saja kalian berada.


Semoga Allah melimpahkan keberkatanNYA didalam kehidupan kita. Dan memelihara kita semua dengan amalan dan akhlak yang terpuji. Pejam celik sudah kembali kepada Ramadhan semula. Bulan yang penuh dengan keberkatan dan bulan yang penuh dengan keampunan, serta bulan yang mana terdapat satu malam yang dipanggil lailatul qadar. Yang ianya lebih baik dari seribu bulan, Allahuakbar!

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”