DERMA KILAT - JUTAAN TERIMA KASIH

Alhamdulillan... Langganan hosting dan domain telah diperbaharui untuk 2 tahun. islam2u.net hoting plan (16/11/2016 - 15/11/2018). Manakala untuk Domain pula, next due 26/06/2018.

Jumlah yang diperlukan: RM590.00
Jumlah Sumbangan: RM 500.00

Penyumbang:
- Tuan Alfakir Billah
- Hamba Allah
- Infaq atas nama ayahanda (Allahyarham Hj Othman bin Lateh)
- Puan Rahmah
- Infaq ata nama ibunda (Allahyarhamah Arbayah bte bahron)
- Hamba Allah

Jazakumullah Khairan. Semoga Allah jualah yang membalas budi kalian. Semoga Allah melipat gandakan rezeki kalian dengan rezeki yang barokah.

Islam2U - Islam itu satu cara hidup

Print
PDF

Jatuh cinta pada seseorang tetapi tak berbalas

Jatuh cinta pada seseorang tetapi tak berbalas

Pertanyaan : Saya jatuh cinta pada seorang gadis tetapi dia tidak dapat menerima saya, jadi apa yang patut saya lakukan ?

Al-jawab :

1. Secara lumrah, seseorang itu akan jatuh cinta dengan bersebab, dalam kes ini mungkin saudara jatuh cinta kepada gadis tersebut kerana kecantikannya atau kerana sesuatu yang terdapat pada dirinya. Sebaliknya si gadis itu pula tidak dapat menerima saudara kerana sesuatu 'kekurangan' yang terdapat pada diri saudara seperti hodoh, miskin, perangai tidak senonoh atau kerana saudara tidak memiliki sesuatu 'kelebihan' yang dimahukan olehnya baik kacak, kaya atau berilmu.

Print
PDF

Persoalan Jatuh Talak

Persoalan Jatuh Talak


1. Bagaimanakah yang dimaksudkan sebagai jatuh talaq?
2. Apakah talaq boleh berlaku dalam keadaan separa sedar? Contohnya ketika dalam keadaan terlalu mengantuk, pening, fikiran merawang dan sebagainya?
3. Adakah melawak untuk hantar pulang (bukan ke rumah ibunya) juga boleh dijadikan sebagai jatuh talaq?

Print
PDF

Hadits Palsu - Dialog Rasulullah dengan Iblis

Hadits Palsu - Dialog Rasulullah dengan Iblis

Beredar sangat banyak dan sudah lama, hadits tentang dialog antara Rasul mulia dan Iblis terlaknat. Sebagian masyarakat menganggap bahwa isinya baik dan bermanfaat sehingga layak disebarkan padahal hadits ini adalah hadits palsu dan dusta atas nama Nabi dan berisi hal yang bahaya dan mencederai Rasulullah dan shahabat.

Jangan disebarkan kecuali untuk mengingatkan kepada masyarakat bahwa hadits ini palsu dan dusta!

Berikut ini saya sertakan kajian tiga ulama dunia tentang hadits ini:

Print
PDF

HUKUM MENJAWAB SALAM KETIKA SOLAT

HUKUM MENJAWAB SALAM KETIKA SOLAT


Soalan:

Assalamu'alaikumu Ustazah, saya nak tanya, apakah hukum memberi salam kepada orang yang sedang solat? Dan jika orang bagi salam ketika kita sedang solat, wajibkah kita menjawabnya?

Syukran Ustazah/Ustaz

Jawapan:

Wa'alaikumus-salam wr.wb.

Kebanyakan  ulama’ berpendapat,  harus memberi salam kepada orang yang sedang solat jika diyakini tidak mendatangkan kekeliruan kepadanya atau menyebabkan solatnya batal. Umpamanya memberi salam kepada orang yang tidak tahu hukum. Dia menyangka, bila orang beri salam, dia wajib jawab. Maka diapun jawab dengan perkataan. Batallah solatnya. Dalam keadaan ini, tidak harus memberi salam kepadanya.

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”