Print
PDF

Jangan sombong dengan teguran

Apabila seseorang itu melakukan kesilapan, Allah hantar kepadanya peringatan berbentuk teguran melalui berbagai-bagai cara. Salah satunya, Allah hantar orang lain untuk menegur kesilapan tersebut. Itu penzahiran Kasih Sayang Allah kepada hamba-hambaNYA yang berbuat salah. Kerana Allah itu Maha Mengetahui hambaNYA itu berbuat kesilapan kerana sifat lemahnya manusia itu tidak bisa lari dari sifat pelupa.


“yaa Allah, jauhkanlah kami dari sifat sombong dan angkuh dengan keahlian kami, dan jauhkanlah juga sifat degil dan keras kepala dengan kebodohan kami. amin.”

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”