Print
PDF

Doa Penyakit-penyakit Mata

Sekiranya kita mempunyai masalah mata, amalkanlah membaca doa ini InsyaAllah (dengan izin Allah) membantu memulihkan penyakit mata. Semoga Allah juga menyingkap mata kita untuk melihat kebenaran.

 

 

Terjemahannya :

Ya Allah , Tuhan (yang memelihara) manusia, yang menghilangkan kesusahan, sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada suatu penyembuhan kecuali kesembuhanMu, sembuh yang tidak diiringi sakit juga penderitaan kecuali kesembuhanNya.

Maka Kami singkapkan daripadamu tutup yang menutupi matamu, maka penglihatanmu pada hari ini amat tajam (Surah al-Qaf : 22).

Maka kelak kamu akan melihat dan mereka pun akan melihat  (Surah al-Qalam : 5)

(Ruqyah Asas Perubatan Islam oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din)

“Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”